In dit deel van het profiel ga ik zo goed mogelijk uitleggen waarom ik na deze 2,5 jaar op niveau B zit van de competenties van Sportkunde. Dit zal per competentie zo goed mogelijk worden uitgelegd en onderbouwd met bewijslast. 

Competentie 1 Professionele Sportkundige identiteit

De Sportkundige heeft een professionele identiteit waarin hij zijn sporteigenheid koppelt aan onderzoekend- en creërend vermogen en daarmee de eigen en collectieve kennis van de beroepsgroep en -domein blijvend ontwikkelt. Hij (ver)kent mogelijkheden in dynamische contexten op zoek naar dialoog en co-creatie op verschillende niveaus om waarde te creëren. Hij positioneert en profileert daarin de rol van de Sportkundige.

 

Reflecteren en sportbewustzijn
Ik vind mezelf nog een jong jochie die nog aan het uitvogelen is waar zijn plekje in de wereld ligt. De jeugdige uitstraling heeft af en toe invloed op het reflecteren gehad in het verleden. Als ik training gaf op HVA had ik af en toe moeite om tips en tricks van andere trainers en/of coaches te accepteren en zelf uit te proberen. Toen ik eenmaal hier op de opleiding kwam en met nieuwe mensen aan de praat ging (studenten en leraren) merkte ik pas hoeveel je eigenlijk van andere mensen kan leren als je jezelf open stelt.

Het echte openstellen heeft bij mij een hoogtepunt bereikt aan het begin van jaar 2 tijdens mijn opleiding in HT3-trainer. Er waren zo veel goede “sportkundige” mensen aanwezig als leraar en leerling. Ik had af en toe gewoon moeite met echt naar voren komen in de lessen aangezien ik ook echt van anderen dacht: “Wauw! Die weet er ook heel erg veel van…”. 

Ik heb hier zoveel geleerd als het gaat om verschillende hoeken inkijken als het gaat om een vraagstuk. Dit ging natuurlijk over hockey, maar dit kan worden toegepast over meerdere sporten. Hier wil ik natuurlijk ook verder mee in mijn stage voor jaar 3 bij SportDrenthe.

 

Professionele attitude

Deze competentie heeft zich het grootst ontwikkeld tijdens mijn stage bij Sportcoach Haren in jaar 2. In deze stage waren wij eigenlijk de buurtsportcoach en organiseerden wij evenementen voor vooral jongeren. Deze evenementen werden ook veel georganiseerd met behulp van andere partijen. Aangezien het eigenlijk niet perse hoeft van deze mensen, was een zeer professionele houding tegenover deze mensen zeer wenselijk. Wij moesten ervoor zorgen dat andere mensen ons voor niks mee zouden helpen en een steentje zouden bijdragen bij het organiseren. Hier past natuurlijk alleen maar een goede, professionele, sportkundige uitstraling bij om ervoor te zorgen dat anderen worden geactiveerd

 

Loopbaan-ontwikkeling en beroepsvorming

Natuurlijk leef ik sport. Ik heb hier m’n opleiding van gemaakt. Fantastisch: leren wat ik leuk vind. Hierdoor ben je natuurlijk altijd bezig met het verder kijken naar later. Ik heb meerdere contacten overgehouden aan de afgelopen jaren. De belangrijkste zijn de contacten die ik vorig jaar heb gelegd met de verenigingsadviseur: Anne Prins. Ik wist dat ik hem uiteindelijk nodig zou hebben, en dat heeft gebleken want ik ga bij hem stage lopen in het 2e half jaar.

Ik heb al een redelijk beeld ervan hoe het na mijn opleiding eruit zou komen te zien en daar leg ik dan de meeste contacten. Daarom heb ik ook nog nauw contact met verschillende belangrijke trainers en coaches van verschillende clubs in het noorden. Daardoor ben ik aan het begin van het seizoen ongeveer 6 keer gebeld om te vragen om wat te doen voor hun club. Mijn kwaliteiten in het trainerschap en coachen zijn in het Noorden redelijk bekend.

En daarom beheers ik competentie 2 op B niveau. Ik heb een echt sporthart, ik ben veel beter geworden in reflecteren, mijn uitstraling is altijd professioneel

 

 

Competentie 2 Handelt methodisch en evidence informed

De Sportkundige handelt methodisch. Hij ondersteunt de vraagarticulatie bij praktijkvraagstukken en formuleert, gebaseerd op een zorgvuldige afweging van verschillende bronnen, het best mogelijke antwoord in gezamenlijkheid met stakeholders. Daarbij draagt de Sportkundige bij aan de kennisontwikkeling van de beroepsgroep.

 

Methodisch handelen

Ik heb hier het niveau B gehaald op mijn stage bij Sportcoach Haren in jaar 2. Hierbij was het hele jaar 1 groot vraagstuk centraal. Dit was: Hoe laten we kinderen meer en anders bewegen? Toen ik zelf een evenement moest organiseren op deze stage heb ik een Straatvoetbaltoernooi georganiseerd voor het Harens Lyceum. Hier stond een sub vraag ook centraal: Hoe kunnen we de middelbare scholieren bekender laten raken met “Sportcoach Haren”. Uit onderzoek bij het Harens Lyceum dat ik heb gedaan was gebleken dat 94% nog nooit van ons had gehoord. Dit moest daarom ook omhoog. Uiteindelijk hadden we een evenement op het schoolplein van het Harens Lyceum met de bekende “Buurtbus” en posters vol in het zicht.

In de beginstadia van het project wilde ik er meer sporten in doen, maar dat was voor de school iets te lastig te regelen qua tijd en ruimte. Ik heb het project helemaal zelf gedaan omdat ik me graag wilde bewijzen tegenover mijn stagebegeleider en mijn teamgenoten bij het stageadres. Het project verliep uiteindelijk zeer soepel en de leraren waren heel erg blij met het resultaat van een les die toch anders was dan andere lessen.

Bij dit project had ik natuurlijk hulp nodig van verschillende stakeholders. Want zoals eerder beschreven waren onze evenementen georganiseerd met andere partijen die wel zelf moeten activeren om acties te ondernemen. De stakeholders hier waren: Gemeente Haren, het Harens Lyceum (vooral de leraren LO en de teamleider van de LO sectie), de gemeentewerf voor de boarding en de buurtbus en natuurlijk de deelnemers. De input van de leraren en de deelnemers was natuurlijk het belangrijkste. De leraren wilde natuurlijk een les waarbij er veel werd bewogen. De leerlingen hebben input geleverd door middel van de enquête (het onderzoek). Hieruit bleek dat ze het allerliefste een keer wat anders wilden doen dan de standaard gymles. Dit evenement gaf de goede uitkomst.

 

Kenniswerker

Voor het evenement heb ik natuurlijk de input gebruikt van verschillende stakeholders voor het uiteindelijke idee, alleen ik heb het hele project uiteindelijk zelf opgezet. De Schoolcup is ontstaan door een opdracht van school voor een doelgroepsonderzoek die we moesten doen. Uit de cijfers was er gebleken dat een Schoolcup het beste was. Ik heb mijn kennis en ervaringen over de schoolcup in een bestand gezet voor de stagelopers van dit jaar. Zo heb ik de kennis die heb verkregen gedeeld met de nieuwe sportcoaches. Uiteindelijk heeft een nieuwe stageloper ook met mij een afspraak gemaakt voor het opnieuw organiseren van het evenement. Ik ben hier erg trot op.

 

 

Competentie 3 Werkt samen in teams en netwerken

De Sportkundige gaat relaties, samenwerkingsverbanden en/of coalities aan en verkent de grenzen van het eigen beroep om gemeenschappelijke doelen efficiënt na te streven en daarmee waarde te creëren. De Sportkundige profileert en legitimeert zich binnen deze professionele netwerken.

 

Samenwerken

Ik ben iemand die altijd andere mensen opzoekt. Ik wil altijd in groepen zijn en ben niet graag alleen of verveelt. Als ik veel in groepen ben heb je altijd met anderen te maken. Dit was vorig jaar met stage niet anders. Ik heb hier een jaar lang met 4 anderen samengewerkt om de projecten en evenementen te organiseren. Wat opvallend was aan het begin van het jaar was dat we echt 5 verschillende personen waren (1 stagebegeleider en 3 teamgenoten). Iedereen had een andere achtergrond en een totaal andere manier van werken. Dit had uiteindelijk als uitkomst dat we met elk persoon overweg konden. Iedereen had z’n goeie en slechte dingen en daar maakten we het er het beste van. 

 

Netwerken

De belangrijkste coalitie is het Harens Lyceum geweest. Deze groep heeft nooit te maken gehad met de organisatie. We hebben ervoor gezorgd dat er een maillijst kwam van de belangrijke mensen om uiteindelijk meerdere projecten te organiseren en zo kwamen we via deze contacten bij het bestuur van de school uit. Dit begon allemaal doordat de leraren af en toe in ons kantoor waren om koffie te drinken, maar is uitgegroeid tot een nauwe samenwerking voor uiteindelijk een veel groter evenement: de Schoolcup.

De leraren waren enorm tevreden met ons. Net als de leerlingen, wilden de leraren ook een keer wat anders aanbieden dan een normale les. Daardoor was het straatvoetbaltoernooi een perfecte gelegenheid om het een keer wat anders te doen. De leraren konden wat anders en spannends aanbieden. Wij hebben een nieuwe doelgroep bereikt.

 

Profileren

Ook dit valt binnen de stage van vorig jaar. Hier hebben wij in verschillende bedrijven, partijen of groepen moeten duiken om uiteindelijk een samenwerking te bewerkstelligen. Een paar voorbeelden: Jongerenwerker in Haren, zei wilde een hechte community opbouwen met onze hulp door onze bereikbaarheid in Haren. Veel sportverenigingen in Haren: die wilde met onze bereikbaarheid met ons evenementen organiseren zoals de Beachweek om meer leden te werven. Hier is het natuurlijk zeer belangrijk dat je de andere partij kent en hun missie probeert samen naar buiten te brengen voor het beste resultaat.   

 

Competentie 4 Communiceert optimaal

De Sportkundige verwoordt, zowel in de Nederlandse als Engelse taal, de eigen visie, plannen en besluiten mondeling en schriftelijk en benut hierbij verschillende (digitale) communicatiemiddelen.

 

Empathisch communiceren
In blok 1.4 heb ik stage gelopen bij de Fitness Factory in Assen samen met Marc Heijmans. Tijdens deze stage kwamen we in contact met een bijzonder iemand genaamd Michel. Michel was een man van 50 jaar die daar elke vrijdag kwam sporten om 11:30. Michel had autisme en zag nog maar 10%. Elke vrijdag moesten wij met hem gaan sporten en rekening houden met hoe hij is.

Michel is een bijzondere man, hij verteld om de minuut weer hetzelfde over verhalen van vroeger, voetbal, bliksem en zijn liefde voor trucks. Het is heel mooi om hem te zien stralen als je het er met hem over hebt en er over doorvraagt. Dan komt er echt een gezicht van passie bij hem naar boven.

Dit heeft me toch wel geleerd dat elke persoon anders is en dat je merkt hoe belangrijk het is om op iemand anders golflengte te zitten. Ik heb destijds ook gezegd dat ik die ervaringen nooit meer zal vergeten met Michel en ik denk er nog vaak aan terug.

 

Correct taalgebruik

Taal is nooit een probleem van mij geweest. Ik heb het wel moeilijk gevonden om altijd de grammatica en spelling goed te doen. Als ik ergens enthousiast over vertel heb ik vaak de neiging op die twee te vergeten. Mijn huidige vriendin studeert Communicatie en helpt me hier ook graag mee omdat ik dit nog beter onder de knie wil krijgen. Ik moet zeggen dat dat erg goed gaat en dat ik dit blijf doen.

Op elke situatie moet je natuurlijk anders terug reageren. Dit heb ik vorig jaar op stage geregeld. We werkte echt met twee uitersten: Kinderen en volwassenen uit Haren. In
e-mails, appjes en telefoontjes met deze volwassenen ben je natuurlijk erg bewust bezig met je taalgebruik aangezien je echt wat van de ander wil.   

 

Communicatie-middelen en applicaties

Tegenwoordig kun je niet om alle nieuwe snufjes heen. In deze veranderlijke wereld moet je mee veranderen. Daarom ben ik altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op communicatie- en sportgebied. De stage in jaar 2 speelde hier een goede rol. We hadden een eigen website die waar we mee mochten helpen ontwikkelen. Voor die tijd was alles via de email (opgave voor evenementen etc.), alleen dat wilden we graag anders zien. Ook zijn we meegegroeid met de jeugd en hebben een Instagram account up to date gehouden.

Dit onderdeel van de competentie vind ik een deel wat je eigenlijk onopgemerkt doet. Je moet mee bewegen met de ontwikkelingen van de toekomst.

 

 

Competentie 5 Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving

De Sportkundige toont sensitiviteit en betrokkenheid op basis van kennis van politieke-, sociaal-culturele- en economische ontwikkelingen en onderlinge afhankelijkheid van landen en regio’s. Hij handelt in de praktijk vanuit begrip, respect en empathie voor diversiteit en kan deze omzetten in een meerwaarde.

 

Betrokkenheid en sensitiviteit

Met school is het bekend dat we de binnen het vorige jaar, twee internationale games hebben gedaan waarbij internationale studenten uit verschillende sport instanties naar Groningen kwamen om deel te nemen aan deze opdrachten. De eerste was de Great North Run en de tweede de West Ham United game.  

Ik ben een zeer toegankelijke jongen en wilde voor de bezoekers ervoor zorgen dat ze een ontzettend leuke week hadden en dat ze uiteindelijk met een leuk beeld naar onze studie zouden kijken. Hierbij zijn goede vriendschappen opgebouwd en heb ik de nummers in mijn telefoon opgeslagen voor als ze eventueel weer in Nederland zijn. Ik heb iedereen goed leren kennen en heb de achtergronden van iedereen nagevraagd. Zo kwam ik erachter hoe zij bij deze leerweg zijn gekomen.

Door de goede vriendschappen en de ontzettend goede samenwerking met de opdrachten zijn we 3e geworden van de 40, ik dacht dat ik eerst een weekje vrij beter vond, maar deze ervaring was onvergetelijk.

 

Interculturaliteit

Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in andere culturen en gebruiken. Ik heb op de basisschool en middelbare ook op een christelijke school gezeten. Op deze scholen leerde je veel van andere culturen en van andere gebruiken naast het christelijke. Hierdoor kun je wel stellen dat ik zeer “tolerant” ben opgevoed door mijn omgeving omdat iedereen van de samenleving bij elkaar is.

Later ben ik zelf wel eigenlijk een atheïst geworden. Niet dat ik er iets mee doe, maar dat ik eerder geloof in het plotselinge ontstaan van de natuur en niet in een opperwezen. Deze mening heb ik voor mezelf alleen kunnen vormen door eerst te duiken in alle andere complexe gebruiken.

 

 

 

Competentie 6 Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap

De Sportkundige is zich bewust van de ethische aspecten van het beroep en signaleert maatschappelijk en moreel actuele thema’s en draagt situatief, op een kritische en verantwoordelijke wijze, bij aan oplossingsrichtingen.

 

Ethiek

Vorig jaar met stage had iedereen in het groepje verschillende gerechtvaardigde belangen. Zoals ik al eerder heb genoemd: iedereen was totaal anders. Daar moesten we een weg in zien te vinden en dat kan alleen als je elkaar op een manier behandeld zoals je dat zelf ook graag wilt.

Iedereen had eigen belangen en eigen dingen die op dat moment voor diegene belangrijk was. In de groep was er ruimte voor speling als je ergens mee zat of andere prioriteiten had.

Ik ben behoorlijk eigenwijs, maar de rest was dit ook. Iedereen had een sterke mening over wat er in de praktijk behandeld moest worden. In het begin was dit lastig, want daar moesten we met z’n allen aan 1 vraagstuk werken terwijl iedereen een eigen weg had. Gelukkig had school als opdracht dat iedereen eigenlijk zelf een product moest aanleveren. Bij mij was dit de eerder genoemde schoolcup. Hier heb ik mijn zegje kunnen hebben in het stuk en mocht ik de andere mee laten denken met mijn weg van het vraagstuk. Hier kon ik met mijn persoonlijke standpunt anderen laten meehelpen.

 

Burgerschap

Als hockeyer en hockeytrainer moet je altijd met de actualiteit meegaan om iedereen voor te blijven. Vooral met zo’n innovatieve sport zoals hockey. Ook ben ik hierin zeer betrokken als het gaat om de 2 verenigingen die me naar het hart gaan, HVA en HC de Hondsrug. Hier houd ik me ook graag altijd bezig met hoed  de club loopt en wat de huidige status is. Niet gek dat ik hierin geïnteresseerd ben aangezien ik ook stage ga lopen bij verenigingsconsulenten in het volgende blok.

Binnen zo’n club heeft iedereen een eigen mening terwijl iedereen voor hetzelfde doel gaat. Hier wil ik graag iets in betekenen voor de toekomstige verenigingen die ik zal gaan helpen om ervoor te zorgen dat het verenigingsleven blijft bestaan.

De handelingsrichtlijnen en de belangrijkste aspecten daarvan heb ik geleerd tijdens de stage. Zoals eerder beschreven waren hier ook grote groepsverschillen. De ene was goed in de uitvoering, de ander in het voortraject. Toch wisten we het voor elkaar te krijgen de kracht van iedereen zo goed mogelijk te benutten.

Ik neem de stage van vorig jaar mee naar het komende half jaar en weet zeker dat het een groot succes gaat worden!

 

Rick Perk:

Robbin als persoon en professional,
Ik ken Robbin nu ongeveer 2 jaar. Sinds dit seizoen zit Robbin bij mij in het hockeyteam. Wij zijn twee jaar geleden begonnen aan een opleiding, Hockeytrainer 3. Hier leerden wij elkaar kennen, na een paar week konden we het al goed met elkaar vinden en gingen we samen naar Drachten rijden. Het is een sociale jongen
Daarbij ben ik er het afgelopen jaar achter gekomen dat hij initiatief toont, hij organiseert graag een activiteit of een feestje. En wil ook heel graag contact met allerlei bedrijven opnemen om voor ons team sponsoren te regelen. Bij deze zaken werken wij binnen het team vaak samen (ik ben namelijk ook zo iemand), dat gaat ons gemakkelijk af. Makkelijk in de omgang tijdens het samenwerken op sociale en professionele vlakken. Hij wil in dingen die hij doet altijd beter, tijdens hockey en op school. Daaruit vang ik op dat hij gemotiveerd en gedisciplineerd is. Maar ook nog wel eens ongeduldig of te kritisch. Op zichzelf en anderen.

Als ik Robbin kortom moet omschrijven, zou ik zeggen: hij is sociaal, hij toont initiatief is en ondernemend. 

 

 

Stagebegeleider (Bas Veldman): Robbin was op zijn allersterkst tijdens de evenementen. Hij kan ontzettend goed alle kinderen een leuke tijd bezorgen en iedereen activeren om leuk mee te doen. Hij kon vaak de opening- en afsluitingspraatjes op de evenementen zo uit z'n duim zuigen en van mij overnemen. In het kantoor was Robbin niet iemand die de boel verzaakte. Hij wilde altijd z'n best doen alleen kwam soms niet goed uit de voeten.

In het organiseren en managen om een evenement heen heeft hij nog veel te leren. Het initiatief nemen kan hij wel, alleen hij doet het nog niet. Kan te maken hebben met de ervaringen en volwassenheid. Al met al was Robbin een prima stagair die zijn plaats had binnen de evenementen waar andere misschien iets minder uit de voeten mee kwamen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sabine Lampe: 
Echt tof dat we de les zo konden invullen. Is natuurlijk een keer wat anders dan de lessen die ze op reguliere basis van ons zouden krijgen. 

Gert van Haitsma: 

Het was een leuke activiteit voor een keer. Het gaat er bij ons ook om dat we differentiëren . Denk erbij wel aan dat iedereen in beweging blijft.

Sjoerd Ramakers: 

Ik kon altijd snel contact met je maken als ik iets wilde vragen, alleen moest veel op het laatste moment, waarschijnlijk door andere prioriteiten. 

De dag zelf was echt top en ik hoop dat we het volgend jaar weer kunnen doen met een andere tintje eraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sam: Robbin is een sympathieke jongen. Tijdens de evenementen was hij tussen de kinderen helemaal in zijn element. Waar ik dacht: daar heb ik geen energie meer voor, kon Robbin de hele dag nog doorgaan. In het kantoor leek Robbin altijd een beetje afwezig, moest vaak dingen opnieuw vragen en kwam moeilijk tot gang. Hier zitten bij hem de leerpunten.

Marije: Ik kon het goed vinden met Robbin. Tijdens te evenementen was hij in z’n kracht. Je zag dat hij echt een trainer is die mensen goed kan activeren. Soms dacht ik echt van wauw, dat hij dat zo maar even doet voor die groep. In het kantoor was ik af en toe wel een beetje verbaasd over hoe vaak we iets aan Robbin uit moesten leggen. Hij wist gewoon af en toe niet wat hij moest doen en kon het vaak ook niet onderzoeken.

Iris: Ik merkte aan het begin van het jaar dat Robbin ook wel een leider type is net als ik. Ik vroeg me af als het ook zou botsen, maar dat is eigenlijk niet gebeurd. Vaak kon Robbin mooi de leiding geven tijdens de evenementen wat ik niet zo vaak deed. Het is heel erg fijn om zo iemand in het groepje te hebben aangezien de rest dat vaak niet goed kon. Iedereen had zn plekje. Andersom was het in het kantoor, alleen Robbin liet wat steekjes vallen qua interesse in de evenementen en liet het soms een beetje varen. 

 

 

 

Pascal(stageloper Drenthe college): Ik vond Robbin een spontane jongen die altijd probeerde er het beste te van te maken. Hij praatte goed met de klanten en kon met iedereen overweg. Zijn spontane praatjes helpen goed bij een fitness bedrijf.

Petra(Schoonmaakster): Hele aardige jongen. Altijd een goeie inzet. Het is een kwestie van tijd voordat je al het werk ziet. Ik snap dat ze hier zij voor het sporten, maar moeten ook inzien wat er allemaal moet gebeuren daaromheen. Robbin kan met iedereen een praatje maken. Stond altijd meteen op als Michel kwam en wilde zo snel mogelijk aan de gang.

Klant (Michel): Het was goed. Altijd lekker. Goed geholpen. Goede oefeningen. Gewoon super.

Mede stageloper (Marc Heijmans) : Robbin heeft een open houding naar de klanten toe. Als klanten vragen hebben probeert Robbin hen zo goed mogelijk te helpen. Verder pakte Robbin opdrachten erg goed op en op deze wijze hebben we op elk moment van de dag wat kunnen doen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Silvan (austria)

Robbin was a very nice guy. He and I were actually the leaders of the group, even though there was a lot of age difference between us (19 years :0). Nevertheless I had a very nice time with Robbin and I am glad that I could be the initiator together with someone else. I loved my little Dutch boy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stagebegeleider (Bas Veldman): Robbin was op zijn allersterkst tijdens de evenementen. Hij kan ontzettend goed alle kinderen een leuke tijd bezorgen en iedereen activeren om leuk mee te doen. Hij kon vaak de opening- en afsluitingspraatjes op de evenementen zo uit z'n duim zuigen en van mij overnemen. In het kantoor was Robbin niet iemand die de boel verzaakte. Hij wilde altijd z'n best doen alleen kwam soms niet goed uit de voeten.

In het organiseren en managen om een evenement heen heeft hij nog veel te leren. Het initiatief nemen kan hij wel, alleen hij doet het nog niet. Kan te maken hebben met de ervaringen en volwassenheid. Al met al was Robbin een prima stagiair die zijn plaats had binnen de evenementen waar andere misschien iets minder uit de voeten mee kwamen. 


Maak jouw eigen website met JouwWeb