Reflectie Stage 

Competentiebeoordelingsreflectie 

7: Net zoals bij de andere stagelopers, was dit moeilijk in te vullen aangezien we hier op stage bijna niet mee te maken hadden. Het was eigenlijk alleen maar het organiseren van evenementen en heel veel processen kwamen niet hierbij kijken. Qua documenten etc probeerde we vooral in het begin van het jaar op de Dropbox te kijken van de sportcoaches van het jaar daarvoor. Dit bleek ook niet goed te zijn aangezien het erg onvolledig was. Hierdoor moesten we eigenlijk alle kennis uit Bas halen, of zelf nieuwe kennis opdoen. Met de USB stick die we gaan opleveren aan de nieuwe sportcoaches maakt het ze dat een stuk makkelijker. 

 

8: Dit ging in onze stage vooral over de evenementen zelf en de marketing die hierin lag. Hierin wilde Bas extra benadrukken dat ik het goed deed in de evenementen zelf. Ik wilde altijd wel de draad oppakken als iets niet lekker liep, wilde altijd de groep bij elkaar houden en dingen uit m'n hoofd aan bedenken. Dit komt natuurlijk door mijn trainer/coach geschiedenis dat ik dit soort dingen makkelijk kan oppakken.

De rest was ook vooral hoe je het gaat overbrengen en hoe je iemand gaat activeren om mee te doen. Hierin waren nog wat leerpunten voor me aangezien ik dit af en toe niet optimaal deed. Dit had ook te maken met het feit dat dat deel van de stage vooral het inhoudelijke om de evenementen heen was. Ik vond het dit jaar erg moeilijk om hierin het overzicht te hebben van wat er allemaal nog moet worden gedaan en merkte dat ik weinig initiatief nam om het wel goed op te pakken. Vaak kon  iemand anders het al veel beter en wel sneller vertellen als ik terwijl ik daar helemaal niet gewend aan ben aangezien ik aak diegene ben die het initiatief neemt in een groepsverband. Ik was hierdoor dus in een positie die ik voor mijn gevoel helemaal niet goed kon invullen aangezien het onbekend terrein voor me was. Hierin blijkt dat ik daar niet zo goed in was. Dit is vooral mijn desinteresse in de stage zelf die ik in de reflectie al heb neergezet. 

 

9: Hierin zaten de grootste puntjes... Ik kan het het beste uitleggen met een voorbeeld. Als ik op stage kwam deed ik mijn laptop open en pakte ik een bak koffie. We gingen wat met elkaar praten en besluiten dan een kwartiertje later te beginnen. Ik zie iedereen op de laptop tikken en ik kijk naar een leeg scherm: "wat moet ik doen?" iedereen kijkt me raar aan en snapt niet dat ik niet door heb wat ik moet doen. Meestal is het die week wel een keer gezegd, of moet ik zelf gewoon gaan bedenken wat er precies allemaal om het evenement moeten worden gebeuren... Alleen ik zie het gewoon niet. Ik heb niet de energie gehad om de drempel over te stappen, mijn vingers te knakken en even flink aan de bak te gaan. In competentie 8 wordt dit ook zo uitgelegd. Ik stond met mezelf altijd in een positie die ik niet goed kon invullen aangezien ik gewend ben om de leiding te nemen en de werkprocessen te behandelen. Dit heeft vooral te maken met het stukje desinteresse in de stage en mijn thuissituatie waar ik nog niet overheen ben. 

Als we het hebben over de initiatieven heb ik dus aangegeven er niet sterk in te zijn over wat al stond. Voorbeeld: Ik moest de marketing doen van de Beachweek en kon gewoon echt niks bedenken om wat toe te voegen of te organiseren binnen de Marketing. Als ernaar werd gevraagd werd ik al helemaal bang wat ze wel niet zouden denken. Terwijl ze zelf wel met hele goede ideeën kwamen, meestal deed ik die ook gewoon, maar echt zelf initiatieven nemen vond ik erg lastig... 

Het initiatief waar ik wel trots op was was de Schoolcup (die is uitgevoerd na de eerste kans) Ik heb hier een nog niet bestaand evenement georganiseerd voor de doelgroep die moeilijk te bereiken was. De Schoolcup was wel een veel groter idee dan wat het uiteindelijk is geworden, maar het begin van een nieuw jaarlijks evenement is zeker goed aanwezig.

 

10: Ook met dit punt hebben we niet veel te maken gehad. Het gaat hier om als je mee veranderd met de tijd waarin de stage verkeerd. Natuurlijk gebruiken we wel de huidige technologieën goed. Zoals de nieuwe website: Dit is natuurlijk een middel om het aanmelden etc een stuk makkelijker te maken en dat het makkeleijker is voor de sportcoaches om het te zien. Alle plannen en informatie over de evenementen bedenken we eigenlijk zelf of wordt voorgedragen door Bas Veldman zelf. Het laatste punt is nog niet te toetsen aangezien dat gaat over mijn zelf georganiseerde Schoolcup waarop ik een reflectie krijg.

NA DE 1e kans -> Het idee van de schoolcup ontstond rond november bij ons door een opdracht vanuit school. Er komen weinig middelbare scholieren naar onze evenementen dus willen we voor meer bekendheid zorgen onder de jongeren en dus de schoolcup organiseren. Het had niet onze directe prioriteit ivm andere evenementen. Rond Februari ben ik me heel erg hard gaan maken om een schoolcup te organiseren, maar besefte dat het enorm moeilijk is omdat de school hun dingen al heel erg lang hebben gepland. Met een stuk of 4 afspraken is de afspraak pas gemaakt om van 18-21 juni een “schoolcup week” te doen.

Het hele plan werd kleiner en kleiner. Ik ging eerst van 3 sporten naar 1. Van 4 dagen naar 3 dagen in verband met een sportdag en van 3 dagen naar 1 dag in verband met een toernooi vanuit de ALO. Dit was allemaal erg frustrerend natuurlijk, daarom geef ik je mee:

  • Plan aan het begin van het jaar een afspraak met mij
  • Organiseer de schoolcup een half jaar(tje) van tevoren.

De dag zelf (21 juni) verliep prima:

In het eerste blokuur hebben we 2x 30 kinderen in beweging gebracht
in het 2e blokuur (kwam er een klas bij zonder het met mij te overleggen) 3x 25
in het 3e blokuur 2x 25
en in het 6e uur nog 1 klas van 20.

We deden alleen maar straatvoetbal en het werd gespeeld in teams van max 6 waarin 4 in het veld stonden. De wedstrijdjes duurde ongeveer 6 minuten en de leraren floten de wedstrijden. Het evenement was op het Schoolplein van het Harens Lyceum en de boarding is in samenwerking met Fernd geregeld.

Het grootste waar we tegenaan liepen is dat kinderen niet de hele tijd bewegen maar ook vaak stil staan. Dit hebben we opgelost door wat speel attributen rond de velden klaar te zetten, maar de leerlingen vonden het ook erg leuk om gewoon bij de wedstrijden te kijken.

Ik hoop dat de schoolcup weer word georganiseerd! 

Dit is de link naar de presentatie. 

In bovenstaand filmpje is de in company presentatie van de sportcoaches Haren te zien. Gedurende deze presentatie is verteld wat we het hele jaar gedaan hebben en wat wij achter laten voor de volgende stagiaires. Echter hebben wij niet alles kunnen vertellen tijdens de presentatie. Deze informatie hebben wij in een verslag gezet, dit document is terug te vinden onder het filmpje.

In het filmpje hebben wij het van 2.00 tot 6.15 over de producten. Meer informatie over de producten is terug te vinden op pagina 2 tot en met 7 van het onderbouwende verslag. Ook de vernieuwing en verbetering (minuut 6.30 tot 14.20) is verder toegelicht in het verslag op pagina 8 tot en met 10. De legacy van minuut 14.30 – 18.00 is terug te vinden op pagina 11. Tot slot is de procesevaluatie (27.40 - 31.00) terug te vinden op pagina 12.

Vanaf minuut 31.40 is de in company presentatie afgelopen. Echter worden er daarna nog vragen gesteld door de stagebegeleider en coach. Deze worden nog beantwoord door de studenten.

Reflectie beoordeling stage

Deze beoordeling is samen ingevuld met Bas Veldman zelf. Hier kon hij uitleg geven over wat hij van de competenties zelf vond en een duidelijke uitleg geven waarom hij mij een bepaalde score gaf op bepaalde onderdelen. Het is uiteindelijk een 6.2 geworden. 

Ik heb dit jaar een rot jaar gehad. Ik moest steeds op en neer van Groningen naar Assen, ging niet goed met mijn thuissituatie in Assen en wat ik uiteindelijk heb geconcludeerd: Dit was niet mijn stage. Ik heb tijdens dit jaar elke dag op het stageadres gevoeld alsof ik hier niet thuis hoor. Ik ben van mezelf een natuurlijke leider, maar ik kwam er al snel achter dat op deze plek het gewoon niet lukte. Ik pakte niet snel dingen zelf op, ik luisterde niet goed naar wat er echt gezegd word en overzag de situatie altijd heel slecht. Ook mede hierdoor was het enorm zwaar voor me om de hele tijd op en neer te gaan naar Haren. Ik ben uiteindelijk een beetje overspannen geraakt omdat ik 3x per week iets moest doen waar ik altijd tegenop zag en wat ik altijd met tegenzin deed. Deze stage is niet van mij. 

Bas begreep dit erg goed en gaf me complimenten op het feit dat ik er altijd gewoon was en dat ik in ieder geval probeerde er wat aan te doen.

Wat ik van de beoordeling vond: Zeer terecht. Toen ik klaar was met het gesprek voelde ik ook dat het gewoon zo had gemoeten.  

360 graden Feedback Robbin de Vries

Deze dingen zijn over elkaar gezegd in gesprekken en in de bespringen met het hele groepje. Ik heb onderscheidt gemaakt in de feedback over 2 onderwerpen: In het kantoor en tijdens het evenement. Hier ging de stage namelijk vooral over en heb je een mooi globaal overzicht in de stage. In de lopende tekst zijn de 2 onderwerpen te vinden. 

Stagebegeleider (Bas Veldman): Robbin was op zijn allersterkst tijdens de evenementen. Hij kan ontzettend goed alle kinderen een leuke tijd bezorgen en iedereen activeren om leuk mee te doen. Hij kon vaak de opening- en afsluitingspraatjes op de evenementen zo uit z'n duim zuigen en van mij overnemen. In het kantoor was Robbin niet iemand die de boel verzaakte. Hij wilde altijd z'n best doen alleen kwam soms niet goed uit de voeten.

In het organiseren en managen om een evenement heen heeft hij nog veel te leren. Het initiatief nemen kan hij wel, alleen hij doet het nog niet. Kan te maken hebben met de ervaringen en volwassenheid. Al met al was Robbin een prima stagair die zijn plaats had binnen de evenementen waar andere misschien iets minder uit de voeten mee kwamen. 

    Collega’s:

    • Sam: Robbin is een sympathieke jongen. Tijdens de evenementen was hij tussen de kinderen helemaal in zijn element. Waar ik dacht: daar heb ik geen energie meer voor, kon Robbin de hele dag nog doorgaan. In het kantoor leek Robbin altijd een beetje afwezig, moest vaak dingen opnieuw vragen en kwam moeilijk tot gang. Hier zitten bij hem de leerpunten.
    • Marije: Ik kon het goed vinden met Robbin. Tijdens te evenementen was hij in z’n kracht. Je zag dat hij echt een trainer is die mensen goed kan activeren. Soms dacht ik echt van wauw, dat hij dat zo maar even doet voor die groep. In het kantoor was ik af en toe wel een beetje verbaasd over hoe vaak we iets aan Robbin uit moesten leggen. Hij wist gewoon af en toe niet wat hij moest doen en kon het vaak ook niet onderzoeken.
    • Iris: Ik merkte aan het begin van het jaar dat Robbin ook wel een leider type is net als ik. Ik vroeg me af als het ook zou botsen, maar dat is eigenlijk niet gebeurd. Vaak kon Robbin mooi de leiding geven tijdens de evenementen wat ik niet zo vaak deed. Het is heel erg fijn om zo iemand in het groepje te hebben aangezien de rest dat vaak niet goed kon. Iedereen had zn plekje. Andersom was het in het kantoor, alleen Robbin liet wat steekjes vallen qua interesse in de evenementen en liet het soms een beetje varen. 

    Reflectie op 360 graden feedback op: 
    De sterkte punten: Ik ben het zelf ook eens dat ik tijdens de evenementen beter mijn ei kwijt kon. Zoals de andere eigenlijk ook al zeiden: tijdens de evenementen was ik het beste en voelde ik mij ook het meest comfortabel. Ook als een groep even moest worden afgeleid stond ik als eerste op en ik deed mijn ding gewoon. Dit is denk ik zelf ook te wijden aan mijn training geven en coachen wat ik de afgelopen jaren heb gedaan bij HVA. Ik was comfortabel en een vaste kracht op de evenementen. 

    De zwakke punten: Ik ben het absoluut eens met de gegeven feedback op de zwakke punten, dit staat eigenlijk ook in mijn eigen reflectie en dit bevestigd het alleen maar. De aandacht erbij houden en de situatie overzien. Ik nam zelf niet (eerste keer ooit!) geen initiatief om iets zelf op te pakken of iets zelf te doen. Ik moest het vaak extra vragen omdat ik anders niet wist wat ik moest doen. Hier stoorde ik en de stagelopers zich aan en dat is heel goed te begrijpen. Ze zagen ook wel dat ik het niet naar mijn zin heb gehad en dat het niet mijn vakgebied is. 

    Ook wat de mede stagelopers hierover zeiden was duidelijk: Ik was goed tijdens de evenementen en ik was daarin goed te gebruiken en op mijn plekkie. In het kantoor was ik heel erg ongeïnteresseerd en wist ik niet goed wat ik moest doen terwijl ik het wel gewoon kan. Ze hadden meer het gevoel dat ze achter me aan moeten zitten dan me zelf dingen te laten doen. 

    Maak jouw eigen website met JouwWeb